حجت الإسلام و المسلمین دکتر فیروزی:

نفوذ کشورهای قدرتمند مانع اساسی تأثیرگذاری ظرفیت های بین المللی در حوادث غزه است.

کرسی ترویجی«ظرفیت ها و راهکارهای پیگیری حوادث غزه از منظر حقوق بین الملل» برگزار گردید.
کرسی ترویجی «ظرفیت ها و راهکارهای پیگیری حوادث غزه از منظر حقوق بین الملل» در روز چهارشنبه مورخ 4 بهمن در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با ارائه حجت الإسلام و المسلمین دکتر مهدی فیروزی(عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی) و نقد جناب آقای دکتر مصطفی فضائلی (دانشیار دانشگاه قم) و جناب آقای دکتر محمدحسن ضیائی فر(دبیر کمسیون حقوق بشر اسلامی)و با مدیریت جناب آقای محمدمهدی خشک دامن برگزار گردید.
در ابتدای جلسه جناب آقای محمدمهدی خشک دامن دبیر جلسه ضمن خوش آمدگویی به حضار جلسه بیان کرد: یکی از مسائلی که دل هر انسان آزاد اندیش را به درد می آورد حوادث تلخی است که امروزه در غزه اتفاق افتاده است. به همت پژوهشکده فقه و حقوق دومین کرسی ترویجی در رابطه با حوادث غزه برگزار می شود. سؤال نشست این است که از منظر حقوق بین الملل چه ظرفیت ها و راهکارهایی برای پیگیری حوادث غزه وجود دارد و این ظرفیت ها به چه میزان می تواند اثر بخش باشد؟
سپس حجت الإسلام و المسلمین دکتر فیروزی به ارائه بحث پرداخت و بیان کرد: حوادث تلخ و تأسف بار غزه وارد چهارمین ماه خود شده است و بی کیفر ماندن عاملان اصلی این جنایت در جامعه بین الملل منجر به استمرار این جنایات شده است به طوری که تاکنون 25 هزار نفر از مردم مظلوم غزه به شهادت رسیدند  که 70 درصد آن کودکان و زنان هستند. این حوادث از ابعاد زیادی قابل بررسی است اما در این جلسه برای پاسخ به سوال جلسه لازم است به این نکته توجه کنیم که در این جلسه بحث از راهکارهای حقوقی است اما راهکارهای دیگری مانند راهکار سیاسی، اقدام دیپلماتیک، فشار افکار عمومی جهانی، اقدامات جامعه بین المللی نیز می تواند پیشران قواعد حقوق بین الملل شود.
عضو هیأت علمی گروه مسائل فقهی و حقوقی افزود: دو دسته ظرفیت و راهکار در این مسئله وجود دارد؛ راهکار نهادی و راهکار أسنادی، راهکار نهادی شامل نهاد سیاسی، حقوق بشری، محاکم حقوقی و کیفری می شود. راهکار اسنادی چند مورد است: یکی ظرفیت شورای امنیت سازمان ملل است چون طبق منشور ملل متحد، شورای امنیت وظیفه صلح و امنیت بین الملل را برعهده دارد. اما با این حال، شورای امنیت حتی اقدام غیرقهری هم انجام نداده است لذا این ظرفیت، ناکارامد است. ظرفیت دیگر ظرفیت نهادهای حقوق بشری است، این نهادها حق اقدام مستقیم ندارند اما نقش واسطه دارند و گزارشات آن ها در روند تصمیمات مؤثر است همانگونه که در لیبی این نقش را ایفا کردند. ظرفیت دیگر، ظرفیت محاکم حقوقی و بین الملل یعنی دیوان بین المللی حقوقی است، محکمه اختصاصی چندین مرتبه بوجود آمد مثل قضیه ترور حریری در لبنان یا دیوان اختصاصی یوگوسلاوی... در حالی که قضیه غزه از اهمیت بیشتری برخوردار است.
وی تأکید کرد: دیوان بین المللی کیفری یا icc که دولت فلسطین نیز به آن ملحق شده است از دیگر ظرفیت ها است. دولت فلسطین در این دیوان شکایت تنظیم کرده است ولی تا به حال کاری انجام نشده است. اشکال اساسی این است که این دیوان شاید تحت نفوذ برخی کشورهای قدرتمند است و برای همین کاری انجام نمی گیرد.
در ادامه ناقدین جلسه به نکات زیر اشاره کردند: 1. نقدهایی که به حقوق بین الملل وارد است در قضیه غزه باعث می شود در کشور ما نیز مطالعات نقادانه حقوق بین الملل ایجاد شود و ما هم مانند مکاتب نقادانه ای که در جهان وجود دارد در این راستا قدم برداریم. 2. یکی از اثرات دیگر این حوادث این است که جبهه عدالت خواه جامعه بین المللی تقویت شود، یکی از کارهای این جبهه حق وتو است. 3. نکته دیگر رفع برخی ضعف های داخلی در کشور ایران است، ما هنوز کنوانسیون های ژنو را درون کشور وارد نکردیم در حالی که برای دفاع از حق خودمان باید این ضعف های نظام بین المللی درون کشور را حل کنیم. 4. جایگزینی سازکارهای چندجانبه به جای سازکار موجود بین المللی از ثمرات دیگر این اتفاقات است. مانند پیوستن به پیمان شانگهای و بریکس و... 5. جدی گرفتن نهادهای بین المللی که نقش پیشران در اتفاقات اینچنینی را دارند. در کشور ما نیز باید اهل فن از ظرفیت نهادهای مدنی استفاده کنند تا کارهای مؤثر بین المللی انجام دهند.
سپس حضار جلسه نکات خود را در مورد مطالب ارائه شده بیان کردند و سپس ارائه دهنده به سؤالات پاسخ داد.


 
منبع:

09:131402/11/9
تعداد بازدید: 53
 
امتیاز دهی
 
 


مطالب مرتبط

پربازدید ترین مطالب
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 54

آدرس: قم - میدان شهدا - خیابان معلم   پژوهشکده فقه و حقوق
تلفن: 371160 - 025  داخلی 1364
ایمیل: feqh@isca.ac.ir

ایتا
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

پژوهشكده فقه و حقوق
مجری سایت : شرکت سیگما