روابط عمومی پژوهشکده فقه و حقوق؛

کرسی ترویجی ولایت در نکاح با تأکید بر نکاح متعه باکره رشیده برگزار گردید.

در این جلسه آیت الله حبیبی تبار دیدگاه خود در خصوص اذن ولی در ازواج موقت را با توجه به بررسی روایات باب مطرح و اساتید ناقد نظرات خود را نسبت به مطالب ارائه شده بیان کردند.
کرسی ترویجی " ولایت در نکاح با تأکید بر نکاح متعه باکره رشیده" در روز سه شنبه مورخ 26 دیماه در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با ارائه جواد حبیبی تبار(دانشیار جامعة المصطفی العالمیة) و نقد حجت الإسلام و المسلمین حسنعلی علی اکبریان دانشیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و حجت الإسلام والمسلمین امیر رحمانی (استاد درس خارج حوزه علمیه قم) و با مدیریت حجت الإسلام و المسلمین دکتر مهدی فیروزی برگزار گردید.
در ابتدای جلسه دکتر فیروزی عضو هیأت علمی گروه مسائل فقهی و حقوقی ضمن خیر مقدم به اساتید و مهمانان جلسه بیان کرد:  ضرورت حمایت از خانواده و حفظ مقام زن در جامعه اسلامی از موضوعات مهمی که در جامعه امروزی مورد اهمیت است. یکی از این مسائل بحث اذن ولی در نکاح به خصوص نکاح متعه است. سوال جلسه این است که دیدگاه فقیهان در این مسئله چیست؟ آثاری که بر نکاح متعه باکره رشیده مترتب می شود کدام است؟ آیا همه آثار  نکاح دائم در اینجا جاری است؟ این بحث چه نوآوری نسبت به مباحث فقیهان پیشین دارد؟
سپس آیت الله حبیبی تبار به ارائه بحث پرداخت و مقدمه ای برای بحث بیان کرد: امروزه جهان با سرعت زیادی به دنبال تسهیل روابط جنسی به عنوان یکی از حقوق مسلم انسان ها است. بدین منظور ضمن تصویب قوانین روابط جنسی و آزادی ارتباط جنسی، سن رضایتمندی ارتباط جنسی را تعیین کردند؛ مثلا در کشور فرانسه سن رضایتمندی 15 سالگی است. در کشور کانادا 16 سالگی در کشور ژاپن 13 سالگی بوده که اخیرا به سن 15 سالگی تغییر کرده است.
در ایران ملاک تزویج صرفا بلوغ بوده است که در سال 1381 طبق مصوبه مجمع تشخیص مصلحت سن را برای دختران 13 سال و برای پسران 15 سال قرار داده است و پایین تر از این سن شرایط خاصی در نظر گرفته شده است.
نکته دیگر اینکه امروزه ما با پدیده بلوغ زودرس در نوجوانان مواجهیم که این امر متأثر از اوضاع مختلف مانند وضعیت اقتصادی، نوع تعذیه، وضعیت اجتماعی و فرهنگی و ... است. لذا سن بلوغ در پسران و دختران به سن پایین تری رسیده است. از طرفی بحث سن ازدواج قانونی و اذن در نکاح نسبت به دختران در بایسته های فرهنگی و اسلامی در کشور خود مواجهیم. مسائلی از این دست این سوال را ایجاد می کند که آیا فقه راهکاری برای تسهیل نیاز جوانان دارد یا اینکه جوانان در دامن گناه با زمینه های فراوانی که برایشان وجود دارد رها شوند و با عواقب و تالی فاسدهای آن مواجه شویم.
عضو هیأت علمی جامعة المصطفی العالمیة درباره راهکار فقه برای حل این مسئله افزود: در فقه درباره موضوع ولایت بر نکاح، نسبت به ولایت بر بالغه رشیده شهرت فتوایی به معنای شهرت فقهی(نه شهرت معاصری) وجود دارد که باکره رشیده در ازدواج دائم نیاز به اذن ولی ندارد خواه استقلال در مدیریت زندگی داشته باشد یا نزد خانواده اش زندگی کند، نیاز به اذن از ناحیه ولی در ازدواج دائم ندارد. این شهرت فتوایی شیعه است. اما نسبت به ازدواج موقت روایات مختلف است. برخی مطلقا نکاح با ابکار را نهی کردند، برخی روایات نهی را در صورتی که استیذان نباشد نهی کردند، برخی روایات حتی با اذن ولی به شرط عدم افتضاض جایز دانستند، برخی روایات تفصیل بین استقلال در مدیریت و عدم استقلال دادند.
این استاد درس خارج حوزه علمیه خاطرنشان کرد:
با بررسی روایات به این نتیجه رسیدیم که باکره رشیده در نکاح منقطع نیاز به اذن ولی ندارد و افتضاض در این نوع ازدواج، چه با اذن ولی یا بدون اذن ولی باشد حرام است. این بحث دو ثمر دارد یکی اینکه در موارد خاص مثل برخی دانشجویان اذن ولی که بار اخلاقی دارد لزومی ندارد، ثمره دوم در این است که حرمت افتضاض سبب می شود علاقه طرفین به ازدواج دائم از بین نرود.
آیت الله حبیبی تبار نوآوری دیدگاه خود را چنین برشمرد: اثبات عدم ولایت پدر و جد پدری در نکاح متعه باکره رشیده، اثبات شهرت فتوایی، اثبات جواز نکاح متعه باکره رشیده بدون اذن ولی، حرمت افتضاض در نکاح موقت با ابکار خواه با اذن ولی و خواه بدون اذن ولی باشد.
سپس ناقدین جلسه به نقد مطالب ارائه پرداختند و در ادامه حضار جلسه نکات خود را در مورد مطالب ارائه شده بیان کردند و سپس ارائه دهنده به سؤالات پاسخ داد.


 
منبع:

12:171402/11/2
تعداد بازدید: 48
 
امتیاز دهی
 
 


مطالب مرتبط

پربازدید ترین مطالب
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 49

آدرس: قم - میدان شهدا - خیابان معلم   پژوهشکده فقه و حقوق
تلفن: 371160 - 025  داخلی 1364
ایمیل: feqh@isca.ac.ir

ایتا
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

پژوهشكده فقه و حقوق
مجری سایت : شرکت سیگما