مدیرگروه دانش های وابسته به فقه در نشست هفته پژوهش عنوان کرد؛

حکمرانی یعنی مشارکت عمومی برای نیل به اهداف جامعه اسلامی

هم اندیشی علمی چهارمین همایش علوم انسانی-اسلامی، پژوهش و فناوری با عنوان پژوهش های وابسته به فقه و حکمرانی برگزار گردید.
در هفته پژوهش و فناوری به همت پژوهشکده فقه و حقوق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی هم اندیشی «دانش های وابسته به فقه و حکمرانی» با ارائه حجت الإسلام و المسلمین محمدعلی خادمی کوشا و اعضای هیأت علمی گروه دانش های وابسته به فقه در سالن شهید سلیمانی برگزار گردید.
در ابتدای جلسه مدیرگروه دانش های وابسته به فقه به ارائه بحث پرداخت و بیان کرد:
در گروه  دانش های وابسته به فقه دو کلان برنامه با رویکرد حکمرانی اسلامی مطرح است؛ یکی از آن ها کلان برنامه حکمرانی مصرف فرهنگی در فضای مجازی بر اساس قواعد فقه اسلامی است. برای حکمرانی مصرف فرهنگی نیاز به تبیین و تطبیق قواعد فقه مصرف فرهنگی در فضای مجازی داریم. کلان برنامه دوم با عنوان بایسته های علم اصول فقه در حل مسائل مستحدثه در این گروه مطرح است که به دنبال این هدف است که دانش اصول باید بر اساس مسائل جدید خود را بازسازی کند.
حجت الإسلام و المسلمین خادمی کوشا افزود: در خصوص حکمرانی اسلامی توجه به این نکته ضروری است که بحث حکمرانی سال ها  مطرح بوده ولی در سال های اخیر به عنوانی نظریه ای که باید در جامعه رعایت شود مطرح شده است. فقه اسلامی در بسیاری از مسائل ریز دارای حکم و اعتبار است در این مسئله نیز قدر متیقن از حکمرانی را بیان می کنیم.
حکمرانی یعنی مشارکت عمومی برای نیل به اهداف جامعه اسلامی
وی در توضیح قید مشارکت عمومی خاطر نشان کرد: مشارکت عمومی سه حوزه را در بر می گیرد؛ دولت، نهادهای مردمی و آحاد مردم. برای تحقق حکمرانی در جامعه دو فعالیت ضروری است؛ 1. فعالیت در قسمت نظر و تئوری 2. فعالیت در قسمت اقدام عملی و اجرا. در بحث حکمرانی آن وظیفه ای که بر عهده پژوهشگاه ها است عمدتا در حوزه نظری و دانش تئوری است. ضرورت دخالت فقه بدین سبب ضروری است که موضوع بحث حکمرانی اسلامی است و برای تعیین سه حوزه یادشده باید به فقه رجوع کند.
عضو هیأت علمی پژوهشکده فقه و حقوق در پاسخ به این سؤال که فقه در زمینه حکمرانی اسلامی چه کارهایی باید انجام دهد تأکید کرد: برای پاسخ به این سؤال سه مرحله نیاز داریم؛ مرحله اول تبیین حکمرانی اسلامی بر اساس منابع دینی و قواعد فقهی است. این بحثی نظری و علمی است و شایسته است برای آن فعالیت علمی صورت گیرد؛ اما تا کنون فعالیتی در این زمینه انجام نگرفته است. مرحله دوم تأمین نیازهای استنباط فقهی در زمینه حکمرانی است. مرحله سوم تعیین وظایف هر سه سطح دولت، نهادها، و مردم است. در دو مرحله دوم و سوم در گروه دانش های وابسته به فقه فعالیت های زیادی از گذشته انجام گرفته است.
حجت الإسلام خادمی به فعالیت های مرتبط با حکمرانی گروه دانش های وابسته به فقه اشاره کرد و بیان کرد: اهم فعالیت هایی که از سال 85 تا کنون انجام گرفته عبارتند از: 1. شورا در فتوا 2. فقه المسائل المستحدثه 3. موضوع شناسی در فقه 4. منابع و ادله علم اصول فقه 5. گفتگوهای نظریه پردازی در فقه و اصول 6. قاعده عدالت در فقه 7. اصول فقه حکومتی 8. جایگاه قواعد استظهار در حل مسائل مستحدثه
سردبیر مجله عربی اصول الفقه رؤیة مقارنه بین المذاهب در پایان به پژوهش های در دست انجام و در دست نشر اشاره کرد و بیان داشت: پژوهش های در دست انجام که بنده معتقدم این فعالیت ها مرتبط با حکمرانی نیستند بلکه هر کدام تبیین کننده قسمتی از نیازهای حکمرانی در سه ضلع مذکور است و عبارتند از: 1. بازخوانی اصل برائت با تکیه بر امتنانیت آن 2. جایگاه و تطبیق قاعده تزاحم در تزاحم امنیت و عدالت 3. شمول عمومات و مطلقات در حل مسائل مستحدثه 4. مجموعه مقالات قواعد فقه مصرف فرهنگی 5. روش شناسی علم اصول فقه 6. درسنامه روش تحقیق در علم اصول فقه 7. تطبیق قواعد فقهی در فقه هنر و ... آثار در دست نشر نیز مانند «قاعده الإذن الشرعی لاینافی الضمان» «جایگاه شورای نگهبان در قانونگذاری» و «فلسفه علم اصول» که از آثار و فعالیت های گروه دانش های وابسته به فقه است و در بحث حکمرانی نقش دارند.
در ادامه اعضای هیأت علمی گروه در خصوص آثار مرتبط با حکمرانی گروه نکات خود را بیان کردند.


 
منبع:

13:421402/9/28
تعداد بازدید: 89
 
امتیاز دهی
 
 

[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 90

آدرس: قم - میدان شهدا - خیابان معلم   پژوهشکده فقه و حقوق
تلفن: 371160 - 025  داخلی 1364
ایمیل: feqh@isca.ac.ir

ایتا
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

پژوهشكده فقه و حقوق
مجری سایت : شرکت سیگما