تبیین جهات صحیحپرداخت در موضوع

تبیین جهات صحیح پرداخت در بازی های رایانه ای
مدیر مرکز دانش بازی های رایانه ای؛ تبیین جهات صحیح پرداخت در بازی های رایانه ای و اعمال آن در قوانین بازی راه حلی برای قماری نشدن بازی است. کرسی ترویجی «نقش جهت پرداخت در موضوع شناسی فقهی قمار در بازی های رایانه ای» با همکاری مرکز بازی های رایانه ای برگزار شد.
به همت پژوهشکده فقه و حقوق و مشارکت مرکز بازی های رایانه ای(مدبر) کرسی ترویجی «نقش جهت پرداخت در موضوع شناسی فقهی قمار در بازی های رایانه ای» در روز یکشنبه مورخ 21/12/1401 از ساعت 10 تا 12 در تالار سردار شهید سلیمانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.
در این جلسه حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی خادمی کوشا به عنوان ارائه دهنده و حجت الاسلام و المسلمین حسنعلی علی اکبریان و دکتر بهروز مینایی به عنوان ناقدین جلسه به مدیریت حجت الإسلام و المسلمین محمود عبداللهی به ارائه بحث پرداختند.
در این نشست حجت الإسلام و المسلمین خادمی کوشا به ارائه بحث پرداخت و بیان کرد: بازی‌های رایانه‌ای در دنیای امروز یک سرگرمی ‌جذاب ‌در دسترس عموم افراد جامعه محسوب می‌شود. داشتن چالش و تلاش بازی کن برای رفع چالش، از ویژگی های جذابیت بخش بازی‌های رایانه‌ای است. آنچه به جذابیت این پدیده می‌افزاید، دریافت جایزه در صورت حل چالش و برنده شدن است. این پرداخت ها که همراه برد و باخت است در نگاه آغازین شباهت زیادی با قمار دارند و رواج این نوع بازیها بین عموم مردم موجب مطالبه عمومی در مورد بررسی فقهی این پرداخت‌ها  از جهت قمار بودن پرداخت مال در این بازی‌ها شده است.
وی به چهار جهت مختلف در بازی های رایانه ای اشاره کرد و تأکید کرد: برای مطالعه فقهی پرداخت های داخل بازی لازم است این پرداخت ها از جهات چهارگانه «مبدا، مقصد، مورد و جهت پرداخت» بررسی شود زیرا هر کدام در قمار بودن پرداخت تاثیر دارند مثلا اگر مبدا پرداخت در بازی یکی از دو طرف بازی نباشد بلکه سامانه به صورتی طراحی شده است که خودش ( به عنوان نماینده الکترونیکی شرکت بازی ساز) به برنده امتیاز می‌دهد و یا مقصد پرداخت یکی از دو طرف بازی نباشد بلکه نرم افزار به گونه ای طراحی شده است که از بازنده چیزی را کم می‌کند و به طرف مقابل هم نمی‌دهد و یا مثلا مورد پرداخت صرفا یک کاراکتر غیر قابل معاوضه و فاقد ارزش مالی بوده و فقط در داخل همان بازی قابل استفاده است، در همه این مثالها پرداخت داخل بازی فاقد شرایط قمار بودن است.
مدیر گروه دانش های وابسته به فقه در تبیین مبانی خود در بحث قمار خاطرنشان کرد:
اهل لغت برای تبیین معنای قمار قیود مختلفی را ذکر کرده‌اند مثل لعب «بازی» رهان= گرو گذاشتن در برد و باخت، آلات قمار = ابزار مخصوص قمار، مغالبه= و مبارزه برای پیروزی بر طرف مقابل. در بین فقیهان نیز مفهوم قمار به عنوان موضوع حرمت مورد اختلاف است در این نشست مراد ما دیدگاهی است که هر گونه بازی برد و باختی را قمار می داند. جهتی که در پرداخت مالی، موجب قمار است، این است که جهت پرداخت فقط برنده شدن و غلبه یک طرف است و پرداختن چیزی است که از سوی دوطرف بازی برای برد و باخت در بازی قرار داده شده است. در ضمن مبنای ما در این نشست این است که وجود مراهنه و برد و باختی بودن جهت پرداخت، موجب قمار بودن بازی است.
حجت الإسلام خادمی تنها راه شناخت پرداخت را روش تحلیلی دانست و افزود: تنها روش شناخت پرداخت ها ی داخل بازی های رایانه ای مطالعه تحلیلی آنها و پرداخت های داخل آنها است. منظور از تحلیل پرداخت ها یافتن ما بازای پرداخت‌های بعد از باخت است. علاوه بر این لازم است موارد ممکن نیز بیان شود تا در صورت قماری نبودن آنها بتوان استفاده از آن ها را به بازی سازان پیشنهاد داد. پس از بررسی تعداد زیادی از این بازی ها و مطالعه پرداخت های مالی داخل آنها به این نتیجه می رسیم که جهت پرداخت در چنین پرداخت‌های مالی اقسام مختلفی‌ داشته و یا می تواند داشته باشد  که در ادامه می‌آید: عوض بودن برای ادامه بازی، عوض برای بازی بعدی، عوض برای بازی قبلی، در ازای باختن در بازی

وی در ادامه به چهار روش صحیح شناخت جهت پرداخت اشاره کرد و گفت: مرحله دوم بعد از شناخت انواع کلی جهات پرداخت‌ها، تشخیص جهت پرداخت ها در بازی‌های رایانه‌ای است که از راه های مختلفی ممکن می‌شود و برخی از آنها در موضوع شناسی فقهی به جهت دارابودن ضوابط حجیت، دارای اعتبار بوده و قابل اعتمادند شامل چهار مورد می شود: دلالت‌های لفظی متن قانون بازی، دلالتگرهای درون بازی، دلالتگرهای بیرون بازی و عرف بازیکنان. اما بنا گذاشتن به قصد بازیکنان و قانون بازی های مشابه به عنوان قرینه خارجی از روش های نامعتبر کشف جهت پرداخت به شمار می رود.
مدیر مرکز دانش بازی های رایانه ای در پایان پیشنهاد داد: با توجه به نقش جهت پرداخت در بازی‌ها و امکان قمار بودن و شباهت بسیار زیاد آن به قمار، و ضرورت رجوع به قانون بازی برای شناخت پرداخت های قماری از غیر قماری پیشنهاد می شود: رعایت جهات صحیح پرداخت به صورت دستورالعمل و مقررات لازم الاجرا برای تولید کنندگان تعیین شود به این منظور لازم است در بسته های فرهنگی جهات صحیح برای پرداخت ها تبیین گردد و به بازی سازها معرفی شود تا در قانون بازی رعایت کنند. در آغاز بازی باید وجه پرداخت در قانون بازی به روشنی برای مصرف کننده تعیین گردد.
در ادامه ناقدین جلسه به نقد مطالب ارائه شده پرداختد و سپس ارائه دهنده نکات ناقدین و حضار جلسه را پاسخ داد.
شایان ذکر است گزارش تفصیلی جلسه به زودی در سایت پژوهشکده بارگزاری خواهد شد.


 
کلمات کليدي
بازی های رایانه ای, قمار, برد و باخت, حرمت
 
امتیاز دهی
 
 

[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 72

آدرس: قم - میدان شهدا - خیابان معلم   پژوهشکده فقه و حقوق
تلفن: 371160 - 025  داخلی 1364
ایمیل: feqh@isca.ac.ir

ایتا
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

پژوهشكده فقه و حقوق
مجری سایت : شرکت سیگما