دانشیار پژوهشکده فقه و حقوق در ادامه افزود: این تحقیق از بین جرایم مختلفی که برای راننده می توان در نظر گرفت، صرفا به جرایمی اکتفا کرده است که در قانون مجازات اسلامی مطرح شده و عمده مباحث آن به جرایمی اختصاص دارد که منجر به صدمات جسمانی گردد.
عضو هیئت علمی گروه مسائل فقی و حقوقی افزود: از آن جا که این دست جنایات ماهیتا از نوع خطای محض به حساب می آیند، در قانون و فقه سعی شده است مسئولیت پرداخت دیه به جای عاقله بر خود راننده تحمیل گردد که مبانی عدول از خطای محض به شبه عمد یا در حکم شبه عمد، بخشی از مباحث این نوشته است. تفاوت گذاری بین تقصیر مدنی و کیفری و نقدهایی که بر قوانین فعلی وارد است نیز پرداختن به خلاهای قانونی و ارائه راهکار فقهی در کنار استفاده از تجربیات دیگر کشورها از دیگر مباحث این پروژه است.
لازم به ذکر است این تحقیق با 300 صفحه در گروه مسائل فقهی و حقوقی این پژوهشکده در حال انجام است.