آقابابایی

آقابابایی بنی
مدیر پروژه «مسئولیت کیفری رانندگان وسایل نقلیه» از آخرین وضعیت این پروژه خبر داد؛ پروژه«مسئولیت کیفری رانندگان وسایل نقلیه» در حال انجام اصلاحات شورای پژوهشی است. دکتر اسماعیل آقابابایی در خصوص این پروژه بیان داشت: سازنده و راننده وسایل نقلیه اعم از زمینی، هوایی و دریایی ممکن است به حسب مورد با مسئولیت کیفری یا مدنی مواجه باشد که این تحقیق صرفا مسئولیت کیفری وسایل نقلیه زمینی را موضوع بحث قرار داده است.
دانشیار پژوهشکده فقه و حقوق در ادامه افزود: این تحقیق از بین جرایم مختلفی که برای راننده می توان در نظر گرفت، صرفا به جرایمی اکتفا کرده است که در قانون مجازات اسلامی مطرح شده و عمده مباحث آن به جرایمی اختصاص دارد که منجر به صدمات جسمانی گردد.
عضو هیئت علمی گروه مسائل فقی و حقوقی افزود: از آن جا که این دست جنایات ماهیتا از نوع خطای محض به حساب می آیند، در قانون و فقه سعی شده است  مسئولیت پرداخت دیه به جای عاقله بر خود راننده تحمیل گردد که مبانی عدول از خطای محض به شبه عمد یا در حکم شبه عمد، بخشی از مباحث این نوشته است. تفاوت گذاری بین تقصیر مدنی و کیفری و نقدهایی که بر قوانین فعلی وارد است نیز پرداختن به خلاهای قانونی و ارائه راهکار فقهی در کنار استفاده از تجربیات دیگر کشورها از دیگر مباحث این پروژه است.
لازم به ذکر است این تحقیق با 300 صفحه در گروه مسائل فقهی و حقوقی این پژوهشکده در حال انجام است.



 
کلمات کليدي
مسئولیت کیفری, مسئولیت مدنی, رانندگان, وسیله نقلیه, صدمات جسمانی, تقصیر مدنی
 
امتیاز دهی
 
 


مطالب مرتبط

پربازدید ترین مطالب
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 94

آدرس: قم - میدان شهدا - خیابان معلم   پژوهشکده فقه و حقوق
تلفن: 371160 - 025  داخلی 1364
ایمیل: feqh@isca.ac.ir

ایتا
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

پژوهشكده فقه و حقوق
مجری سایت : شرکت سیگما