دولت و ضمان
شایسته تقدیر شدن یکی از آثار پژوهشکده؛ در بیستمین همایش کتاب سال حوزه؛ کتاب«ماهیت فقهی دولت و ضمان اقدام های زیانبارآن »عضو هیأت علمی پژوهشکده فقه و حقوق شایسته تقدیر‌شناخته شد در بیستمین همایش کتاب سال حوزه کتاب« ماهیت فقهی دولت وضمان اقدام های زیانبارآن »‌اثر حجت‌ الاسلام و المسلمین سید ضیاء مرتضوی عضو هیأت علمی گروه مسایل فقهی و حقوقی پژوهشکده فقه و حقوق به عنوان اثر شایسته تقدیر انتخاب گردید.
در چکیده این کتاب آمده است: گسترش چشمگیر قلمرو مسئولیت و خدمات دولت‌ها، پیدایش نظریه‌های سیاسی و حقوقی جدید در تعریف خاستگاه دولت و نیز حرکت به سوی هرچه پاسخگو‌تر کردن آنها این پرسش را تقویت کرده است که دامنه مسئولیت دولت در برابر اقدامات زیانبار خود و کارکنان آن تا کجاست؟ آیا از نگاه فقهی چنین اقدام‌هایی ضمان‌آور است؟ با پذیرش ضمان، جبران زیان بر عهده کیست و راه جبران آن در برابر دولت یا حاکم و کارکنان آن که متکی به قدرت‌اند، کدام است؟ آیا امکان شکایت علیه حاکم یا دولت اسلامی وجود دارد؟
     در این پژوهش، افزون بر اثبات فقهی ضمان‌آوری اقدامات زیانبار دولت و کارگزاران و کارکنان آن و مسئولیت دولت در برابر این زیان‌ها و لزوم وجود نظام ویژه برای جبران آنها، شناخت خاستگاه و ماهیت تاریخی و فقهی دولت و قلمرو اختیارت و نیز بررسی شخصیت حقوقی از جمله شخصیت حقوقی دولت به تفصیل مورد توجه و بررسی قرار گرفته است و همراه با گزارش مسئولیت مدنی دولت در قوانین موجود، چند پیشنهاد برای تکمیل آن پیش‌رو گذاشته است.

این کتاب توسط نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در قطع وزیری و در 622 صفحه چاپ شده است.
کلمات کلیدی: حاکمیت، قلمرو و اختیارات، ماهیت دولت، ضمان، اقدامات زیانبار

 
امتیاز دهی
 
 


مطالب مرتبط

پربازدید ترین مطالب

مطالب مرتبط

پربازدید ترین مطالب
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 167

آدرس: قم - میدان شهدا - خیابان معلم   پژوهشکده فقه و حقوق
تلفن: 371160 - 025  داخلی 1364
ایمیل: feqh@isca.ac.ir

ایتا
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

پژوهشكده فقه و حقوق
مجری سایت : شرکت سیگما