دکتر مهدی فیروزی؛

مقاومت و مبارزه مردم غزه در مقابل اسرائیل از منظر حقوقی یک حق قانونی است و استناد اسرائیل به دفاع مشروع پذیرفتنی نیست.

کرسی ترویجی نقض مصونیت غیرنظامیان در جنگ غزه از منظر حقوق بین‌الملل بشردوستانه و فقه امامیه برگزار گردید.
کرسی ترویجی « نقض مصونیت غیرنظامیان در جنگ غزه از منظر حقوق بین‌الملل بشردوستانه و فقه امامیه » در روز سه شنبه مورخ 14 آذر در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با ارائه جناب حجت الاسلام و المسلمین دکتر فیروزی عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و نقد حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید مصطفی میر محمدی عزیزی عضو هیئت علمی دانشگاه مفید و با مدیریت حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد رشیدزاده برگزار گردید.
در ابتدای جلسه جناب آقای دکتر رشیدزاده ضمن خیر مقدم به اساتید و مهمانان جلسه بیان کرد:               حقوق بشر در میان کشورهای توسعه یافته و غربی جایگاه مهمی دارد با این حال وقتی به موضوع اسرائیل و فلسطین می رسند حقوق بشر رنگ می بازد و از اهمیت آن کاسته می شود؛ گویا در فقره اسرائیل و فلسطین، معیارهای حقوق بشری جایی ندارند و می توان هر اقدام ضدانسانی را اجرا کرد که حداکثر با برخورد نرم و آرام قدرت های بزرگ جهان روبه رو می شود.
در ادامه حجت الإسلام و المسلمین دکتر مهدی فیروزی به ارائه بحث پرداخت و بیان کرد: ملت فلسطین حدود ۷۵ سال است که تحت ظلم و ستم و اشغال اسرائیل به سر می برند و متأسفانه برای رهایی ملت فلسطین نه تنها اراده ای از سوی سازمان های بین المللی و کشورهای قدرتمند وجود ندارد بلکه به عکس از رژیم اشغالگر صهیونیستی دفاع نیز می کنند. حوادث تلخ و تأسف بار دو ماه اخیر در غزه، اعتبار اخلاقی حقوق بین الملل و حقوق بشر دوستانه را زیر سوال برده و به‌گونه‌ای همگان شاهد افول انسانیت هستند. در این حادثه بیش از ده هزار زن و کودک در مدت دو ماه کشته شده و بیش سی هزار نفر دچار مصدومیت و جروحیت شده اند.
بعد از شکست امپراطوری عثمانی در جنگ جهانی اول، جامعه ملل قیمومت فلسطین را به انگلستان سپرد. در آن زمان هشت درصد ساکنان فلسطین، یهودی بودند که در سی سال قیمومت انگلیس، یهودیان به فلسطین مهاجرت داده شدند و در سال ۱۹۴۸ جمعیت یهودیان به یک سوم جمعیت فلسطین رسید که عمدتا یهودیان مهاجر بودند. یعنی انگلستان که وظیفه‌اش زمینه‌سازی استقلال سیاسی مردم فلسطین بود با خروج انگلستان از فلسطین در سال 1947 نه تنها به این وظیفه عمل نکرد، بلکه زمینه تشکیل دولت یهودی و اعلام استقلال یهودیان را فراهم کرد که متعاقب این امر، جنگ تمام عیار بین یهودیان و مردم فلسطین آغاز شد و فلسطینیان زیادی کشته و مجروح شدند. پس از آن، مجمع عمومی سازمان بین الملل با صدور قطعنامه‌ای فلسطین را به دو قسمت عبری و عربی تقسیم کرد و 56 درصد اراضی را به یهودیانی که اکثرا مهاجر بودند داد که این تقسیم نیز ناعادلانه بود.
عضو هیئت علمی گروه مسائل فقهی و حقوقی در ادامه به این سوال که آیا مقاومت ملت فلسطين و عملیات طوفان الاقصى قانونی و از نظر حقوقی پذیرفته است؟ پاسخ داد: مردم تحت استعمار، حق مبارزه دارند. اسناد سازمان ملل حق غیرقابل انکار مردم فلسطین از جمله حق تعیین سرنوشت آن ها را به رسمیت می شناسد و این یک حق بنیادین است که حق مقاومت را می توان از آن استنباط کرد در نتیجه مقاومت و مبارزه ملت فلسطین یک حق قانونی است. و از طرفی استناد اسرائیل به دفاع مشروع هم قابل قبول نیست چون: رژیم صهیونیستی رژیمی اشغالگر است و اشغالگر از چه چیزی می‌خواهد دفاع کند؟ از اشغال؟ لذا با فعال بودن حق دفاع برای ملت فلسطین، اسرائیل نمی تواند به دفاع مشروع استناد کند. علاوه بر این، اگر حق تعیین سرنوشت را یک قاعده آمره بدانیم، استناد به هیچ قاعده دیگری در مقابل قاعده آمره پذیرفته نخواهد بود، علاوه بر آن، دفاع مشروع باید ضرورت و تناسب داشته باشد درحالی که آن چه تسط اسرائیل در غزه صورت می‌گیرد، با دفاع مشروع تناسب ندارد.
دکتر فیروزی افزود: قواعد حقوق بین الملل، اسرائیل را دولت اشغالگر می‌داند و طبق اسناد سازمان ملل رژیم غاصب صهیونیستی مکلف به خروج از سرزمین های مشخص شده سال 1967 میلادی است. ضمن این‌که اشغالگر حق ندارد تغییراتی در سرزمین اشغالی بوجود آورد لذا شهرک سازی ها غیرقانونی است. همچنین اسرائیل مکلف است زمینه بازگشت آورگان فلسطینی را به سرزمینشان فراهم کند. در هنگام مخاصمات مسلحانه، طبق اصل تفکیک، باید اهداف نظامی و غیر نظامی تفکیک شوند و اماکن و اموال و افراد غیر نظامی نباید هدف جنگی به شمار آیند که متأسفانه این اصل در این جنگ رعایت نشده است. اصل ضرورت، اصل محدودیت، اصل منع درد و رنج بیهوده هم که از دیگر اصول حقوق بین الملل بشردوستانه است مه در این جنگ مورد توجه قرار نگرفته است.
سپس حجت الإسلام و المسلمین دکتر میرمحمدی عزیزی در ارائه مباحث خود بیان داشت: اصطلاح جنگ در جایی است که درگیری بین دودولت تحقق پیدا کند ولی هنوز فلسطین دولت نیست بلکه مقاومت می کند تا به حق خودشان برسند. به نظر به کارگیری  واژه مخاصمه و درگیری مناسب این بحث است.
عضو هیئت علمی دانشگاه مفید در ادامه تاکید کرد: استناد به پروتکل های الحاقی در صورتی که اسرائیل عضو آن ها نباشد وجهی ندارد. نکته دیگر اینکه اگر بین اقشار مورد حمایت تفکیک می شد بهتر بود. به نظر می رسد غیرنظامی شامل افراد و اماکن باشد و در این بحث اماکن کمرنگ تر مطرح شده است. در مورد مطالعه تطبیقی وجه اختصاص به آموزه های فقه امامیه مشخص نیست. نکته آخر اینکه راه برون رفت ز این وضعیت در چارچوب قوانین بین الملل نیز مطرح نشد.
در ادامه حضار جلسه نکات خود را در مورد مطالب ارائه شده بیان کردند و سپس ارائه دهنده به سؤالات پاسخ داد.


 
منبع:

08:111402/10/30
تعداد بازدید: 103
 
امتیاز دهی
 
 


مطالب مرتبط

پربازدید ترین مطالب
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 104

آدرس: قم - میدان شهدا - خیابان معلم   پژوهشکده فقه و حقوق
تلفن: 371160 - 025  داخلی 1364
ایمیل: feqh@isca.ac.ir

ایتا
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

پژوهشكده فقه و حقوق
مجری سایت : شرکت سیگما