پژوهشکده فقه و حقوق؛

کرسی تخصصی نقد نظریه عدالت در فقه برگزار گردید.

دومین پیش اجلاسیه کرسی تخصصی نقد نظریه عدالت با حضور ارائه دهنده و دوارن برگزار گردید.
به همت پژوهشکده فقه و حقوق و مرکز همکاری‌های علمی و بین الملل پژوهشگاه، دومین پیش اجلاسیه کرسی تخصصی نقد نظریه عدالت در فقه روز پنجشنبه مورخ 15/10/1401 در سالن کوثر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار گردید.
این نشست با حضور حجت الإسلام و المسلمین سیف الله صرامی به عنوان ارائه دهنده و آیت الله قائینی و حجج اسلام و المسلمین دکتر سید رضا مؤدب و دکتر قاضی زاده به عنوان شورای داوران به مدیریت حجت الإسلام والمسلمین خادمی کوشا برگزار گردید.
در این جلسه حجت الإسلام و المسلمین صرامی به ارائه بحث پرداخت و بیان داشت:
نظریه مرحوم صانعی دو مدعا دارد؛ مدعای اول این است که مفاد قاعده عدالت این است که در مصادیقی که به تشخیص عرف عدالت است، عدالت عرفی مساوی با حکم شرعی است خواه حکم تکلیفی باشد خواه وضعی. مدعای دوم اینکه اگر دلیل معتبر شرعی وجود داشته باشد اما عرف در زمان خاصی آن حکم را ظالمانه بداند این روایت معتبر مخالف با قرآن می شود و باید کنار گذاشته شود. مثل بحث پرداخت دیه اضافه به مرد برای قصاص کردن از او در کشتن یک زن.
وی در رد نظریه اظهار داشت: مرحوم صانعی در مدعای اول به ادله نفی ظلم و به ادله عدالت تمسک جست، اما اشکال ادله نفی ظلم این است که اثبات حکم نمی کند و ادله عدالت نیز اولا دلالت بر عدل به معنای عدالت ورزی دارد ثانیا اگر هم دلالت بر عدل کند، مربوط به فعل مکلف است نه توصیف احکام شرع.
عضو هیأت علمی پژوهشکده فقه و حقوق در نقد دلیل مدعای دوم تأکید کرد: در این مدعا با تمسک به ادله نفی ظلم، روایت معتبری که در عرف ظالمانه تشخیص داده شد، مخالف قرآن تلقی شد و لذا کنار گذاشته شد. در حالی که این دلیل معتبر حکم شرعی با ادله «أن الله لیس بظلام للعبید» یا حکومت دارد یا به تقریری ورود دارد و یا از باب تقدیم نص بر ظاهر قابل حل است و لذا مخالفت با قرآن شکل نمی گیرد.
سپس ارائه دهنده به سوالات مکتوب ناقدین و داوران حاضر در جلسه پاسخ داد.
در پایان جلسه داوران برای بررسی و نتیجه جلسه به شور نشستند.


 
منبع:

09:471401/10/19
تعداد بازدید: 36
 
امتیاز دهی
 
 


مطالب مرتبط

پربازدید ترین مطالب

مطالب مرتبط

پربازدید ترین مطالب
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 37

آدرس: قم - میدان شهدا - خیابان معلم   پژوهشکده فقه و حقوق
تلفن: 371160 - 025  داخلی 1364
ایمیل: feqh@isca.ac.ir

ایتا
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

پژوهشكده فقه و حقوق
مجری سایت : شرکت سیگما