روابط عمومی پژوهشکده فقه و حقوق

سمینار پروژه«جایگاه حق بر توسعه در تحقق حقوق بشر و دسترسی به عدالت» برگزار گردید

این جلسه با حضور اعضای شورای علمی گروه مسائل فقهی و حقوقی، ناظر پروژه، نمایندگان میز عدالت، معاونت پژوهش و حوزه ریاست پژوهشگاه در اتاق جلسات پژوهشکده فقه و حقوق برگزار گردید.
حجت الإسلام والمسلمین مهدی فیروزی در ابتدای جلسه به منشأ دو گفتمان مهم حقوق بشر و عدالت اشاره کرد و گفت: از آرزوهای بزرگ بشر در طول تاریخ، حاکمیت دادگری‌ در زندگی است به گونه ای که روابط‌ آحاد جامعه‌ و نیز قوانین‌ و سیاست‌های‌ اقتصادی و‌ اجتماعی‌،‌ عادلانه‌ باشد و در یک جمله، با رعایت حقوق انسان‌ها در همه ابعاد آن، هیچ‌کس‌ در اندیشه‌ ایراد ظلم و ستم‌ به‌ دیگری‌ نباشد. این‌ها مسائلی است که امروزه از دل آن، دو گفتمان مهم «عدالت» و «حقوق بشر» ظهور و بروز کرده است.
عضو هیأت علمی گروه مسائل فقهی و حقوقی تأکید کرد:  هم رعایت حقوق بشر و هم دسترسی به عدالت در جنبه‌های گوناگون آن با چالش‌های اساسی روبه‌رو است. وجود نقض‌های فاحش حقوق بشر، وضعیت‌ نامساعد و نامناسب زندگی‌ در میان بخش‌های‌ گسترده‌ای از انسان‌ها...بیان‌گر جلوه‌های آزاردهنده تبعیض، بی‌عدالتی و نقض حقوق اساسی بشر و در تضاد با گفتمان حقوق بشر است که هدفش دست‌یابی انسان به عدالت و ایجاد و استقرار جامعه‌ای عادلانه است.
وی راه حل این چالش ها را «حق بر توسعه» یافت و افزود: ماده ۱ اعلامیه حق بر توسعه، در تبیین این حق بیان می‌دارد که حق بر توسعه یک حق غیرقابل سلب بشری است که به موجب آن هر شخص انسان و همه خلق‌ها (ملت‌ها) حق دارند در توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی مشارکت نموده، در آن سهیم باشند و از آن بهره‌مند شوند؛ به نحوی که تمام حقوق بشر و آزادی‌های اساسی به طور کامل قابل تحقق باشد.
دکتر فیروزی بعد از بیان راه حل به سؤالات اصلی و فرعی، فرضیه و ساختار تحقیق اشاره کرد و اهمیت و ضرورت این تحقیق را تبدیل شدن مسائلی این چنینی به گفتمان غالب مجامع علمی داخلی و بین‌المللی و سطوح تصمیم‌سازی در کشورها دانست.
در پایان اعضای شورای علمی گروه مسائل فقهی و حقوقی و ناظر محترم پروژه نظرات خود را جهت تکمیل پروژه بیان کردند: دقت در گزینش مفهوم و تفکیک بین هستی و چیستی و چرائی، تبیین و اثبات نسبت حق بر توسعه با عدالت، چگونگی تأثیر بحث بر قوانین داخلی، نحوه عملیاتی سازی تحقیق و تأثیر آن بر حقوق، نسبت بین خلع سلاح و توسعه از مهمترین نکات اعضاء بود.


 
منبع:

08:481401/9/1
تعداد بازدید: 64
 
امتیاز دهی
 
 


مطالب مرتبط

پربازدید ترین مطالب
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 65

آدرس: قم - میدان شهدا - خیابان معلم   پژوهشکده فقه و حقوق
تلفن: 371160 - 025  داخلی 1364
ایمیل: feqh@isca.ac.ir

ایتا
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

پژوهشكده فقه و حقوق
مجری سایت : شرکت سیگما