مصاحبه عضوهیئت علمی پژوهشکده فقه و حقوق با خبرگزاری شبستان

حجت الإسلام فیروزی در گفتگو با خبرگزاری شبستان به تبیین نظریه عدالت حقوقی در اندیشه مهدویت پرداخت

حجت الاسلام والمسلمین «مهدی فیروزی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در قم، با تبیین نظریه «عدالت حقوقی در اندیشه مهدویت» اظهار داشت: به طور کلی در تبیین مفهوم عدالت باید گفت، عدالت دربرگیرنده مفاهیمی همچون اعتدال، میانه‌روی، مساوات، تناسب و موزون بودن است که همه این امور در صورتی که «هر چیز در جای‌ خودش‌ قرار گیرد و هر ذی‌حقی‌ به‌ حق‌ خود برسد»، حاصل می‌شود.
عضو هیئت علمی پژوهشکده فقه و حقوق در ادامه با اشاره به شاخصه‌های تفکر مهدوی بیان داشت: یکی از ویژگی‌های اندیشه مهدویت و جامعه منتظَر، برقراری عدالت در تمام ابعاد آن و از جمله عدالت حقوقی است. مؤلفه‌های عدالت حقوقی در اموری همچون حاکمیت قانون، عدالت در قانونگذاری، قوانین عادلانه، اجرای عادلانه قوانین، توازن و تناسب حقوق و تکالیف، تساوی در مقابل قانون، ساختارهای حقوقی عادلانه، حاکمان عادل و حکمرانی عادلانه، دادرسی و قضاوت عادلانه، مجازات عادلانه و مانند آن ظهور و بروز می‌کند.
عضو هیئت علمی گروه مسائل فقهی و حقوقی در پایان افزود: با تأکید بر این که بدون تحقق این امور، آرمان عدالت دست‏ نیافتنی خواهد بود، گفت: نظر به لزوم تناسب بین جامعه منتظِر با جامعه منتظَر و نیز اهمیت عدالت حقوقی در تحقق عدالت فراگیر، تحلیل و بررسی مؤلفه‌های عدالت حقوقی و واکاوی آنها در نظریه انتظار از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
کلیدواژه: عدالت حقوقی، مهدویت، نظریه انتظار، قوانین عادلانه، حاکمان عادل، دادرسی و مجازات عادلانه


 
منبع:

08:181399/1/20
تعداد بازدید: 285
 
امتیاز دهی
 
 

[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 286

آدرس: قم - میدان شهدا - خیابان معلم   پژوهشکده فقه و حقوق
تلفن: 371160 - 025  داخلی 1364
ایمیل: feqh@isca.ac.ir

ایتا
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

پژوهشكده فقه و حقوق
مجری سایت : شرکت سیگما