پیش اجلاسیه کرسی نظریه پردازی« نقد رؤیه الشهید الصدر فی توسع العقلایی فی الحیازه »؛

گزارش پیش اجلاسیه کرسی نظریه پردازی« نقد رؤیه الشهید الصدر فی توسع العقلایی فی الحیازه»

پیش اجلاسیه کرسی نظریه پردازی« نقد رؤیه الشهید الصدر فی توسع العقلایی فی الحیازه » به تاریخ 27 بهمن 1397 در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.
 ارائه دهنده نظریه حجت الاسلام و المسلمین دکتر خالد غفوری الحسنی بود که نقد خود بر نظریه شهید صدر را به زبان عربی ارائه نمود و نظریه شهید صدر مبنی بر توسعه در حیازت و برگرداندن همه مالکیت‌ها به حیازت را به نقد گذاشت. جهاتی که در نظریه شهید صدر‌برای توسعه حیازت در نظر گرفته شده و برخی از آن‌‌‌‌‌ها در این جلسه به نقد گذاشته شد عبارت اند از: 1- از جهت توسعه دادن در‌حیازت کننده‌ 2- توسعه‌‌‌ای که به مرور زمان متوجه مال حیازت شده و نماهای ناشی از آن است 3- از جهت تحمیل غرامت بر حیازت کننده و‌4- از جهت داخل شدن افراد دیگر در مالکیت و تزاحم آن با مالکیت حیازت کننده اول.
پس از نقد نظریه، ناقدان محترم حجج اسلام و‌المسلمین آقایان: دکتر سید امید موذنی، حسنعلی علی اکبریان، دکتر مجید رضایی و دکتر سعید فراهانی فرد از ابعاد مختلف نقد ایشان بر نظریه شهید صدر را بررسی و اشکالاتی را بر آن وارد دانستند.
در ادامه جلسه، آقای خالد غفوری با تاکید بر جدید بودن نقد، علمی و فنی و مستند بودن و در نهایت روشمند بودن بحث به نقدهای ناقدان پاسخ داده و‌اشکال نظریه شهید صدر را تاکید بر فرضیه حیازت و منحصر دانستن آن به شمار‌آورد و با نقد آن و طرح فرضیه‌های رقیب به این نتیجه دست یافت که علاوه بر‌حیازت راه‌های دیگری را هم برای مالکیت و انتقال مالکیت باید در نظر گرفت و نظریه شهید قابل نقد است.
در ادامه جلسه مطالبی را حاضران مطرح کردند و‌داوران جلسه نکاتی را برای رفع ابهام از مطالب ناقدان و ارائه دهنده نظریه مطرح کردند که در نهایت پاسخ‌ هایی از طرف ارائه دهنده نظریه به مطالب یادشده داده شد و در نهایت با داوری حجج اسلام و‌المسلمین آقایان دکتر حسن آقا نظری شاهرودی، سیف‌الله صرامی و‌ رضا اسفندیاری نقد نظریه پذیرفته شد.

 
منبع:

10:241397/12/5
تعداد بازدید: 303
 
امتیاز دهی
 
 


مطالب مرتبط

پربازدید ترین مطالب

مطالب مرتبط

پربازدید ترین مطالب
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 304

آدرس: قم - میدان شهدا - خیابان معلم   پژوهشکده فقه و حقوق
تلفن: 371160 - 025  داخلی 1364
ایمیل: feqh@isca.ac.ir

ایتا
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

پژوهشكده فقه و حقوق
مجری سایت : شرکت سیگما