انتشار پروژه«مأخذ شناسی جامع فقه اسلامی»

مأخذ شناسی جامع فقه اسلامی(پنج جلدی) از چاپ خارج گردید

کتاب مأخذ‌شناسی جامع فقه‌ اسلامی که توسط آقای محمد‌نوری در‌گروه دانش‌های وابسته به فقه انجام گردیده است توسط نشر پژوهشگاه به چاپ رسید.
     در بخشی از سخنی با خواننده این کتاب که توسط حجت الاسلام و المسلمین صرامی، رئیس پژوهشکده فقه و حقوق نگاشته شده آمده است: فهرست‏ نويسى آثار نويسندگان اسلامى سنتى است ديرپا كه دانشوران كتاب‏ شناس و رجالى از زمان تدوين كتب ومصنفات انجام مى‏داده ‏اند. ضرورت چنين كارى، علاوه بر جنبه پراهميت حديث‏ شناسى در كتاب‏ هاى غالباً حديثى نامبرده در فهرست‏ ها، كمك به حفظ تراث ارزشمند فرهنگى و علمى جامعه دينى است. تراث علمى بخشى از هويت جامعه است كه رشد و پيشرفت علمى در بستر آن رخ مى ‏دهد.
     معروف ‏ترين، معتبرترین و كهن‏ ترين فهرست موجود از آثار دانشمندان اسلامى در فرهنگ غنى اماميه كه اكنون از پرمراجعه‏ ترين منابع رجالى هست، كتاب فهرست «اسماء مصنفى الشيعة» نوشته احمد بن على بن عباس نجاشى اسدى كوفى‌(372 ـ 450 ق)، معروف به رجال نجاشى است. وى در مقدمه كتاب از آثار ديگرى در موضوع كتاب، در زمان خود خبر مى‏ دهد كه از نظر او كامل و جامع نيستند.
     كتاب «الفهرست» ابوجعفر محمّد بن حسن طوسى (385 ـ‌460 ق) نيز نمونه ديگرى از آثار معتبر و پركاربرد در اين زمينه است. كتاب گران‌سنگ«‌الذريعة» تأليف مرحوم شيخ آقابزرگ تهرانى‌(1293 ـ 1389‌ق) در دوران معاصر نيز تداوم ‏بخش همان سنت ديرينه است.
     تهيه مأخذشناسى كه در آن آثار علمى فهرست و به گونه‏ هاى مختلف دسته ‏بندى علمى شوند، يكى از اهداف پژوهشكده فقه و حقوق در اوايل تأسيس در سال 1374 بود. تهيه و نشر چند مأخذشناسى از جمله مأخذشناسى قواعد فقهى، مأخذشناسى مسائل مستحدثه پزشكى، مأخذشناسى بيمه و مأخذشناسى تاريخ و فلسفه فقه نمونه‏ هايى از تلاش براى تحقق اين هدف بوده است. در اين مأخذشناسى‏ ها، اطلاعات موضوعى و ارزشمندى از آثار موجود در حوزه موضوع مأخذشناسى تا زمان تهيه آن به محققان و علاقه‏ مندان داده مى ‏شود.
     ذهنيت تهيه مأخذشناسى جامعه فقه اسلامى در همان سال‏ هاى آغازين تأسيس پژوهشكده فقه و حقوق شكل گرفت.
     حجم عظيم كار و بى‏ سابقه بودن آن و تلاش پژوهشكده براى فدانشدن كيفيت در پاى سرعت، عمرى تقريباً به درازاى عمر پژوهشكده را براى اين پروژه رقم زد. البته فترتى چند ساله هم عارض شد. در چند سال اخير با همت گروه دانشهاى وابسته فقه در پژوهشكده، انجام كار سرعت و كيفيت مناسبى پيدا كرد.
       لازم به ذکر است این کتاب توسط نشر پژوهشگاه علوم و‌فرهنگ اسلامی در قطع رحلی و تعداد صفحات جلد(1)‌711 صفحه، جلد(2)‌919 صفحه، جلد(3)743‌ صفحه، جلد(4)801 صفحه و جلد(5)805 صفحه چاپ شده است.

 
منبع:

07:561396/12/10
تعداد بازدید: 133
 
امتیاز دهی
 
 


مطالب مرتبط

پربازدید ترین مطالب
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 134

آدرس: قم - میدان شهدا - خیابان معلم   پژوهشکده فقه و حقوق
تلفن: 371160 - 025  داخلی 1364
ایمیل: feqh@isca.ac.ir

ایتا
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

پژوهشكده فقه و حقوق
مجری سایت : شرکت سیگما