مالکیت فضای محازی زمین و احکام بهره برداری از آن

پروژه« مالکیت فضای محازی زمین و احکام بهره برداری از آن» در مراحل پایانی است

حجت الاسلام و المسلمین دکتر صالحی مازندرانی مدیر گروه مسایل فقهی حقوقی درخصوص پروژه« مالکیت فضای محازی زمین و احکام بهره برداری از آن»گفت: این پروژه توسط حجت الاسلام و المسلمین محمد حسن نجفی عضو هیأت علمی این گروه به انجام رسیده است.
    وی در توضیح محتوای این پروژه گفت: فضای محاذی زمين بسيار گسترده و چند برابر خود آن است. صاحب‌نظران حقوق بین‌الملل در تعيين حد حاكميت دولت‌ها بر فضای كشورها، از ارتفاع بيست مايلی تا ده هزار و حتی بی‌نهایت گفته‌اند و سرانجام با تفكيك حوزه تحت حاكميت دولت‌ها با نام قلمرو هوايی و خارج از آن را با نام فضا پذیرفته‌اند؛ و برای چگونگی استفاده از فضا در اين دو عرصه قوانين و مقرراتی را به تصويب رسانده و رشته‌ای از حقوق را به حقوق بین‌الملل هوا و فضا اختصاص داده‌اند تا بهره‌گیری‌ها از فضا، در بخشه‌ای مختلف: اقتصادي، فرهنگي، نظامی و... را قانونمند سازند و از کشمکش‌ها و تنازعات بكاهند.
    مدیر گروه مسایل فقهی حقوقی در ادامه توضیح محتوایی این پروژه بیان نمود: در حوزه درون حاكميتی كشورها نيز فضا به دليل تنوع بهره‌گیری از آن، جايگاه ویژه‌ای دارد كه يكی از آن‌ها بهره‌گیری از فضای محاذی زمين در ساخت‌وساز است. امروزه به كمك فنّاوری صاحبان زمين می توانند چندين و چند برابر سطح زمينی كه در اختيار دارند از فضای محاذی آن استفاده نمايند. برج‌های سر به فلك كشيده بسازند و شهرک‌های عمودی بپا كنند. اين امكان ضمن ايجاد ارزش‌های اقتصادي، بسترساز تزاحم های حقوقی و زمینه‌ساز پرسش‌های فراوان فقهی نيز شده است. مانند اینکه: آيا از نظر فقهی فضای فراتر از متعارف بدون هيچ محدوديتی تا «عنان السماء» متعلق به صاحب زمين است؟ و يا آنكه از مباحات و متعلق به عموم است؟ و يا جزء انفال است و در اختيار امام و دولت اسلامی است؟
    وی در توضیح ساماندهی تحقیق گفت: در اين تحقيق تلاش شده است نخست از با كنكاش فراوان در لابلای متون فقهی برای فضای محاذی زمين با توجه به جايگاه موجود آن، آراء فقهی و مبانی و مستندات هرکدام استخراج شود و سپس در موضوعاتی همچون:
1. ماليت استقلالی فضا و تعیین ماهوی اين ماليت.
2. مبانی مالكيت فضا.
3. اسباب تملك فضا.
    سازمان‌دهی شود و در نهايت احكام بهره‌وری از فضا، با تكيه بر مبانی به دست آمده و مصادیق جدید آن مورد بررسی قرارگیرد.
    مدیر گروه مسایل فقهی حقوقی در مورد نو‌آوری این تحقیق بیان نمود: آنچه نگارنده در خلال اين پژوهش بدان رسيده است اين است كه فضای محاذی زمين مستقل از زمین عينی است قابل تملك كه در حد متعارف به تبع از زمین متعلق به صاحب زمين است و فراتر از آن جزء انفال است و در اختيار امام و دولت حقه اسلامی است.
    وی در پایان گفت: این تحقیق پس از اعمال اصلاحات ویرایشی پروژه، جهت نشر به اداره نشر پژوهشگاه ‌عودت داده شده است.
کلمات کلیدی: مالکیت، فضای محاذی زمین، احکام، اسباب تملک
 
منبع:

10:261396/10/17
تعداد بازدید: 283
 
امتیاز دهی
 
 


مطالب مرتبط

پربازدید ترین مطالب

مطالب مرتبط

پربازدید ترین مطالب
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 284

آدرس: قم - میدان شهدا - خیابان معلم   پژوهشکده فقه و حقوق
تلفن: 371160 - 025  داخلی 1364
ایمیل: feqh@isca.ac.ir

ایتا
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

پژوهشكده فقه و حقوق
مجری سایت : شرکت سیگما