پروژه ساختار علم فقه

جلد اول «ساختار علم فقه»در مراحل پایانی قرار دارد

حجت الاسلام والمسلمین سید محمدرضی آصف آگاه(اشکوری) عضو هیأت علمی پژوهشکده فقه و حقوق از انجام مراحل پایانی پروژه «ساختار علم فقه»خبر داد.
وی در توضیح این پروژه بیان نمود: ساختار علم فقه دو جلد کتاب است که در جلد اول به نقد و بررسی ساختار های موجود علم  فقه می پردازد و در جلد دوم به معرفی ساختارهای مطلوب علم فقه در چهار حوزه فقه استنباطی، فقه  فتوایی، فقه آموزشی، فقه مقارن و بین‌المللی می پردازد. جلد  اول این کتاب هفت فصل دارد که پنج فصل آن به اتمام رسیده و دو فصل آخر آن درحال نهایی شدن است.
    عضو هیأت علمی گروه فلسفه فقه و حقوق در توضیح محتوایی این جلد گفت: در جلد اول درفصل -کلیات این مسایل بحث شده اند؛ تفاوت ساختار و تبویب، اهمیت، اهداف، فوائد، روش ها و پیشینه ساختار شناسی علم فقه. در فصل دوم مبانی ساختارهای موجود بیان شده است. در این فصل اهداف و روش های ساختار‌بندی ذکر شده و سه دسته از معیارهای منطقی، درون فقهی و فلسفه فقهی بررسی و شاخص‌های هر یک از آنها بیان شده است. ماهیت عبادت و معامله در یکی از گفتارهای این فصل مورد بحث قرار گرفته است.
    وی در ادامه بیان نمود: در فصل سوم وچهارم ساختارهای فقهی شیعه در دو فصل ساختارهای مدون امامیه و ساختارهای پیشنهادی، معرفی و مورد ارزیابی قرار گرفته است. در فصل پنجم ساختارهای اهل سنت نقد و بررسی شده است. در فصل ششم ساختار حقوق معرفی شده است. در فصل هفتم ساختارهای فقهی از نظر اهداف، روشها، معیارها، مزایا و کاستی ها مقایسه شده است و سپس ساختارهای فقهی امامیه، اهل سنت و ساختار حقوق مقایسه شده است.
وی در پایان ابراز امیدواری نمود که این تحقیق تا چند ماه دیگر به پایان برسد.
    کلمات کلیدی: علم فقه، ساختار علم فقه، فلسفه فقه، ساختارهای موجود، روش های ساختار بندی، معیار، اهل سنت، ساختار حقوق
 
منبع:

08:401396/7/29
تعداد بازدید: 107
 
امتیاز دهی
 
 


مطالب مرتبط

پربازدید ترین مطالب

مطالب مرتبط

پربازدید ترین مطالب
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 108

آدرس: قم - میدان شهدا - خیابان معلم   پژوهشکده فقه و حقوق
تلفن: 371160 - 025  داخلی 1364
ایمیل: feqh@isca.ac.ir

ایتا
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

پژوهشكده فقه و حقوق
مجری سایت : شرکت سیگما