قاعده وزر

پروژه «قاعده وزر»در مراحل نهایی آماده سازی است

حجت الاسلام و المسلمین خادمی کوشا مدیر گروه دانش های وابسته به فقه در مورد پروژه«قاعده وزر»بیان نمود: این پروژه توسط حجت الاسلام و المسلمین علیرضا فرحناک در حال انجام است.
وی در ادامه گفت:  طرح اولیه این پروژه در سال 93 در قالب مقاله ای 80 صفحه ای و طرح تفصیلی آن در سال  94 با نظارت حجت الاسلام والمسلمین حسنعلی علی اکبریان به تصویب شورای پژوهشی پژوهشکده رسید.
مدیر گروه دانش های وابسته به فقه در توضیح محتوای پروژه بیان کرد: قاعده وزر چون دیگر قواعد فقهی در فرایند استنباط مورد توجه است. این قاعده معمولا در استدلالات فقهی با تعبیر یکی از مدارک آن؛ یعنی آیه شریفه «وَلاَ تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَى»(در آیه 164 سوره انعام)، آورده می شود. این قاعده در کتب فقهی متعدد از جمله متاجر، صلات، ارث، جهاد، دیات و قصاص، ودیعه، اجاره، نکاح، شهادات، رهن، غصب، طهارت، حج، مزارعه و... مورد توجه قرار گرفته است. حجیت این قاعده نیز برخاسته از ادله است و می توان از ادله اربعه برای آن حجت اقامه کرد. این قاعده علی رغم تصور برخی به آخرت اختصاص ندارد و هم می تواند عقوبت دنیوی را نفی کند  و هم توان برداشتن ضمان دنیوی را داراست. قاعده به ظاهر دارای استثنائاتی است؛ مانند ضمان عاقله که باید بررسی شود  آیا این موارد استثا هستند یا این که تخصصا از قاعده خارج هستند.
حجت الاسلام و المسلمین خادمی در پایان گفت: نگارش اولیه این تحقیق نهایی شده و اکنون ناظر آن در حال ارزیابی و کنترل نهایی است و پس از تایید ناظر و در قالب مقاله و ذیل کلان پروژه قواعد نانوشته به صورت کتاب به چاپ خواهد رسید.
منبع:

07:331396/4/12
تعداد بازدید: 208
 
امتیاز دهی
 
 


مطالب مرتبط

پربازدید ترین مطالب

مطالب مرتبط

پربازدید ترین مطالب
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 209

آدرس: قم - میدان شهدا - خیابان معلم   پژوهشکده فقه و حقوق
تلفن: 371160 - 025  داخلی 1364
ایمیل: feqh@isca.ac.ir

ایتا
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

پژوهشكده فقه و حقوق
مجری سایت : شرکت سیگما