در گفتگو با جناب حجت الاسلام و المسلمین رضا اسفندیاری(اسلامی)انجام شد.

پروژه نقد متن حدیث در حال آماده سازی نهایی است

جناب حجت الاسلام و المسلمین رضا اسفندیاری(اسلامی) عضو هیأت علمی پژوهشکده فقه و حقوق و مدیر پروژه نقد متن حدیث در مورد این پروژه توضیحاتی ارایه نمود.
نقد متن حدیث
جناب حجت الاسلام و المسلمین رضا اسفندیاری(اسلامی) عضو هیأت علمی پژوهشکده فقه وحقوق و مدیر پروژه نقد متن حدیث در مورد این پروژه توضیحاتی ارایه نمود.
وی در این زمینه اظهار داشت: این پروژه مجموعه مصاحبه هایی با آیت الله سید احمد مددی در موضوع نقد متن حدیث است، این مصاحبه ها انجام شده و اکنون در حال آماده سازی نهایی است.
حجت الاسلام و المسلمین اسلامی در ادامه توضیح محتوایی این پروژه بیان داشت: محتوای نقد متن حدیث راجع به اختلالاتی است که در متن حدیث پیدا می شود، مشکلاتی که ناشی از خط است، مشکلاتی که ناشی از شخصیت راوی است، مشکلاتی که ناشی از منابع حدیثی ما است، مشکلاتی که ناشی از تقطیع احادیث است، مشکلاتی که در نقل به معنا وجود دارد و مشکلاتی که مربوط به عوامل دیگری است مانند شرایط تقیه و... لذا هر مشکلی که در متن حدیث پیدا بشود، یعنی صرف نظر از سند، ما اگر بخواهیم از طریق متن حدیث را ارزیابی کنیم، ببینیم این حدیث از معصوم صادر شده یا صادر نشده، از متن یک قرینه ای بر صدور پیدا کنیم، اینها محل بحث قرار گرفته است. محورهای متعددی کشف شد، اهل سنت هم در این زمینه آثاری دارند علمای ما هم مطالب جالبی گفته اند، آیت الله بروجردی در این زمینه دیدگاه های مهمی دارد. خود حضرت آیت الله مددی هم به چند جهت در این بحث امتیازی دارد؛ یکی اینکه تخصصی در زمینه سه قرن نخست در تاریخ اسلام دارد یعنی اتفاقاتی که در این سه قرن افتاده، آغاز نگارش حدیث، تدوین جوامع حدیثی، نخستین راویان حدیث و اولین کتاب های حدیثی، این اطلاعات ارزشمندی که ایشان در سه قرن نخست دارند، حائز اهمیت است.
امتیاز دیگر ایشان نو آوری درباره تفکیک بین دو نوع مطالعه است؛ یکی مطالعه حدیث از زاویه علم رجال و و دوم مطالعه حدیث از زاویه فهرست ها، یعنی منابع خاص حدیثی. این تفکیک بین کار رجالی و فهرستی از امتیازات ایشان است و علمای دیگر هم به آن توجه داشته اند ولی ایشان ابعاد بیشتری را مورد نظر قرار داده است.
 
منبع:

11:241395/11/2
تعداد بازدید: 161
 
امتیاز دهی
 
 


مطالب مرتبط

پربازدید ترین مطالب

مطالب مرتبط

پربازدید ترین مطالب
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 162

آدرس: قم - میدان شهدا - خیابان معلم   پژوهشکده فقه و حقوق
تلفن: 371160 - 025  داخلی 1364
ایمیل: feqh@isca.ac.ir

ایتا
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

پژوهشكده فقه و حقوق
مجری سایت : شرکت سیگما