رضا اسلامی
مسئولیت دولت در امر حجاب ایسکا (پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی): حجت الاسلام و المسلمین رضا اسلامی عضو هیات علمی پژوهشکده فقه و حقوق در یادداشتی به بررسی مسئله حجاب و دلایل لزوم رعایت آن در جامعه اسلامی پرداخته است.

هرگونه رفتار شخصی که آثار اجتماعی داشته باشد و رفتارهای دیگران را بتواند تحت تأثیر مثبت یا منفی قرار دهد به لحاظ همین بعد اجتماعی اش در حیطه دخالت حاکم اسلامی قرار می گیرد. بنابراین همان گونه که حکومت می تواند متکدیان را از سر چهارراه ها به دلیل ایجاد مزاحمت برای مردم یا القاء وجود فقر در جامعه یا اظهار دروغ و تدلیس یا هر سبب موجه دیگری جمع آوری کند، می تواند لباس و آرایش ظاهری افراد جامعه را تحت کنترل بگیرد. الان در شهرسازی می گویند شما ساختمان منزل شخصی ات را در بخش داخلی می توانی هر جور طراحی کنی ولی نمای بیرونی آن مال خودت نیست چون جلوی چشم مردم است پس حق عمومی بدان تعلق می پذیرد و جزئی از فضای شهری است و باید از یک هنجاری تبعیت کند. حتی در بخش داخلی اش نیز موظف به رعایت امور فنی و استحکام بنا هستی چون اگر خراب شود خودت و دیگران آسیب می بیند و حکومت می تواند شما را موظف به استاندارد سازی کند، حالا آیا واقعا لباس پوشیدن ما امری شخصی تر از ساختمان سازی یا رانندگی یا کشاورزی است.

سوال این است که چرا دولت از کشت خشخاش جلوگیری می کند و چرا از مصرف مواد افیونی که امری کاملا شخصی است یا مصرف الکل در زمان رانندگی جلوگیری می کند. روشن است که بخاطر تبعات اجتماعی همین امر کاملا شخصی است و گرنه کسی که در بیابان تنها زندگی می کند می تواند هرجور لباس بپوشد و هر چیزی بخورد و هر گونه حرکت کند.

باز می پرسیم چرا دولت کلاه ایمنی برای موتورسواران و یا کمربندی ایمنی برای رانندگان و کلاه و کفش ایمنی برای ورود به کارگاه ساختمانی مترو را اجباری می کند. اگر سلیقه شخص من آن است بدون کمربند و کلاه آزاد باشم و به احتمال یک درصد زخمی شدن یا یک هزارم کشته شدن در تصادفات اعتنایی نکنم چه ربطی به دولت دارد که دخالت در کار شخص من می کند؟

حالا آیا واقعا آسیب بدنی بیشتر است یا آسیب روحی و روانی در اجتماع که از بی بندو باری عده ای پدید می آید. خصوصا که بیشتر این حرکات سازماندهی شده و بنحو غیر مستقیم هدایت شده است. آمار طلاق یا فرار دختران یا قتل مرد به خاطر تصاحب زنش یا آدم ربایی واقعا ربطی به بی بندو باری ندارد؟ اگر کسی بگوید ربط دارد پس باید حکومت دخالت بکند، حتی اگر رعایت هنجارهای دینی و اجتماعی در لباس و آرایش یکی از عوامل موثر در امنیت اجتماعی باشد همین کافی است. اسمش را می گذاریم دلیل عام حالا دلیل خاص از تاریخ و سیره داشته باشیم یا نه. درباره ادعای فقدان دلیل خاص نیز به جای خود بحث مفصلی داریم که بماند.

دلیل عام ما پایه اش آن است که حکومت باید حامی مردم و حافظ منافع آنها باشد. هر حکومتی برای خودش مبانی فکری خاصی دارد. اگر حکومتهای سکولار روی مبنای خودشان هر جا لازم بدانند در لباس پوشیدن مردم دخالت می کنند، مثلا پوشاندن موی سر را در برخی مکانها برای زنان منع می کنند، چرا حکومت اسلامی نتواند پوشاندن موی سر آنها را الزام کند. واقعا باید بگویم بائک تجر بائی لا تجر. از این رو اطلاقات و عمومات باب امر به معروف و نهی از منکر به روشنی مسئولیت دولت را نشان می دهد. و کسانی که شبهه و انکار می کنند یا فلسفه سیاسی اسلام را نمی دانند یا به لوازم سخن خود توجه ندارند یا اساسا یک بام و دو هوا سخن می گویند.

 

 

انتهای پیام/113

منبع: ایسکا: (اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)
 
امتیاز دهی
 
 


مطالب مرتبط

پربازدید ترین مطالب

مطالب مرتبط

پربازدید ترین مطالب
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 1328

آدرس: قم - میدان شهدا - خیابان معلم   پژوهشکده فقه و حقوق
تلفن: 371160 - 025  داخلی 1364
ایمیل: feqh@isca.ac.ir

ایتا
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

پژوهشكده فقه و حقوق
مجری سایت : شرکت سیگما