اشکوری
گفتگو با محقق برگزیده پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ایسکا (پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی): در مراسمی که به مناسبت هفته پژوهش با حضور ریاست محترم پژوهشگاه، مسئولین، کارکنان و محققان پژوهشگاه برگزار شد، از پژوهشگران برتر این پژوهشگاه تجلیل شد. به همین مناسبت گفتگویی را با حجت الاسلام و المسلمین سید محمد رضی آصف آگاه محقق پژوهشکده فقه و حقوق و از پژوهشگران برتر پژوهشگاه انجام داده ایم.

به عنوان اولین سوال لطفا خودتان را معرفی کنید و بفرمائید از چه زمانی وارد حوزه علمیه شدید؟

بنده سید محمد رضی آصف آگاه معروف به اشکوری هستم. جد پدری ما از اشکورات گیلان به نجف عزیمت کردند و خاندان ما در نجف بودند، پدر ما هم  حدود 30 سال در نجف ساکن بودند و بعد از آن به قم مشرف شدند. من هم در سال 1351 در قم به دنیا آمدم. بعد از تحصیلات متوسطه وارد حوزه شدم. از آنجایی که روایت داریم و پدر هم تاکید داشتند که خوب است علم را در غربت بیاموزیم، لذا به حوزه علمیه ولی عصر خوانسار رفتم. در سال 1369 وارد حوزه شدم و تا پایان سطح را آنجا خواندم.

 

درس خارج را در کجا و از محضر چه کسانی استفاده کردید؟

درس خارج را در قم خواندم و در درس آیت الله مکارم شیرازی، آیت الله سبحانی، آیت الله وحید خراسانی، شیخ جواد تبریزی، آیت الله صادق لاریجانی و آیت الله هاشمی شاهرودی شرکت کردم.در ضمن درس، در بعضی مراکز تخصصی دوره های سطح 3 را گذراندم. از جمله موسسه امام صادق(ع) متعلق به آیت الله سبحانی و موسسه نشر آثار امام خمینی و پس از آن دوره تخصصی سطح 4 مهدویت در موسسه آینده روشن را نیز گذراندم.

آیا در این مدت کارهای پژوهشی نیز انجام داده اید؟

بله،کارهای پژوهشی مختلفی را در مؤسسات علمی انجام داده ام. در مجمع ذخائر اسلامی تحقیق متن برخی از کتاب های قدیمی را انجام داده ام و نیز در تحقیق متون درسی با مجمع الفکر الاسلامی همکاری داشته ام، مانند تحقیق کتب شیخ انصاری، الروضه البهیه(شرح اللمعه)، کفایه آخوند و مطارح الانظار شیخ انصاری. در ضمن در موسوعه فقهیه میسره در فیش نگاری و مقاله نویسی همکاری داشتم و سپس مدیر اجرایی این پروژه شدم. همچنین مدیر پروژه السنه الشریفه ام که پروژه ای بسیار بزرگ و ارزشمند است و در آن تمام متون روایی دسته بندی و بررسی سندی، متنی و مضمونی می شود.

 

از چه سالی وارد پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی شدید؟

از سال1387 همکاری با پژوهشگاه را شروع کردم. قبل از آن با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی در بخش تماس های تلفنی به عنوان کارشناس کلام همکاری نمودم. و سپس وارد پژوهشگاه شده و در پژوهشکده فقه و حقوق و در گروه فلسفه فقه به عنوان کارشناس پژوهشی همکاری کردم. و الان به عنوان محقق رسمی مشغول فعالیت هستم.

 

سال گذشته چه فعالیت های پژوهشی داشته اید که منجر به انتخاب حضرتعالی به عنوان پژوهشگر برتر شد؟

در سال گذشته مشغول انجام دو تحقیق در داخل پژوهشگاه بودم. یکی «ساختار علم فقه» و دوم پروژه «فقه، حقوق و جامعه» که مجموعه مقالات ناظر گفتگوها در آن جمع آوری شده است. و یک مقاله هم به نام «درآمدی بر ساختارهای فقه نگاشته امامیه» انجام داده ام. این پروژه ها در سال جاری نیز دنبال می شود.

 

آیا غیر از فعالیت های پژوهشی در داخل پژوهشگاه در سال گذشته، کارهایی دیگری نیز انجام داده اید؟

بله، علاوه بر همکاری با پژوهشگاه، با برخی مراکز دیگر هم همکاری می کنم. لذا برخی از کتاب ها و مقالات مربوط به خارج از پژوهشکده است. از جمله کتاب «عقل از منظر آیات و روایات» و نیز کتابی با عنوان شرح قصیده حجیه.

کتاب «عقل از منظر آیات و روایات» پایان نامه سطح سه بنده بود که چاپ شد و کتاب دوم هم برای مجمع ذخائر اسلامی انجام شد.

 

 
انتهای پیام/113

منبع: ایسکا: (اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)
 
امتیاز دهی
 
 


مطالب مرتبط

پربازدید ترین مطالب
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 1145

آدرس: قم - میدان شهدا - خیابان معلم   پژوهشکده فقه و حقوق
تلفن: 371160 - 025  داخلی 1364
ایمیل: feqh@isca.ac.ir

ایتا
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

پژوهشكده فقه و حقوق
مجری سایت : شرکت سیگما