گروه مسائل فقهی و حقوقی؛

پروژه«مطالعه بسترهای فقهی اقدامات صوری بانک‌ها» در مرحله پایانی قرار دارد.

آخرین وضعیت پروژه «مطالعه بسترهای فقهی اقدامات صوری بانک‌ها» در گفتگو با مدیرگروه مسائل فقهی و حقوقی
حجت الإسلام و المسلمین دکتر صالحی مازندرانی در ابتدا به سابقه این تحقیق اشاره و بیان نمود: نخست اشاره‌ای به سابقه این تحقیق داشته باشیم و یاد کنیم از دو عالم فرهیخته و صاحب‌نظر در زمینه فقه و اقتصاد و متخلق به اخلاق الهی که متأسفانه نتوانستیم از حضور پرخیر و برکت آنها به حد کامل بهره‌مند گردیم؛ طرح اولیه تحقیق توسط مرحوم حجت الإسلام والمسلمین دکتر نظرپور تهیه و در پژوهشکده تصویب شده بود که متأسفانه در بدو شروع کار، أجل مهلت نداد و نتوانستیم در خدمت ایشان باشیم و پس از آن با مرحوم حجت الإسلام والمسلمین دکتر سیدعباس موسویان جهت ادامه کار قرارداد منعقد شد و ایشان توانست کار را تقریبا به مراحل پایانی نزدیک کند که متأسفانه جامعه علمی از فیوضات علمی و اخلاقی بالای ایشان نیز محروم شد.
مدیرگروه مسائل فقهی و حقوق در ادامه با اشاره محتوای پروژه «مطالعه بسترهای فقهی اقدامات صوری بانک‌ها» بیان نمود: پس از پیروزی انقلاب اسلامی و بر اساس مطالبه عمومی، به منظور اسلامی شدن فعالیت بانک‌ها، ابتدا دریافت بهره ممنوع و سپس قانون عملیات بانکی بدون ربا مصوب شد. عملکرد بانک‌های بدون ربا نشان می‌دهد که لغزشگاه‌های مختلف و گسترده از جمله لغزشگاه‌های فقهی در بخش‌های مختلف نظام بانکی وجود دارد که از جمله اشکالات و نقدهای فقهی، بحث صوری شدن قراردادهای بانکی است. بر همین اساس در این تحقیق سعی برآن است تا اولا لغزشگاه‌های فقهی قراردادهای بانکی مشخص شود و ثانیا چگونگی تطبیق صحیح قراردادهای بانکی با فقه معاملات بیان گردد و ثالثا آثار و تبعات صوری بودن قرارداد استخراج گردد و رابعا برای برون‌رفت از صوری شدن قراردادها راهکار ارائه گردد.
لازم به ذکر است: این تحقیق که توسط مرحوم حجت الإسلام والمسلمین سیدعباس موسویان در حال انجام بود و مراحل پایانی خود را طی می‌نمود، پژوهشکده بنا دارد با کمک یکی از شاگردان ایشان کار را تمام و به مرحله نشر برساند.




 
منبع:

10:111399/6/3
تعداد بازدید: 123
 
امتیاز دهی
 
 

[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 124

آدرس: قم - میدان شهدا - خیابان معلم   پژوهشکده فقه و حقوق
تلفن: 371160 - 025  داخلی 1364
ایمیل: feqh@isca.ac.ir

ایتا
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

پژوهشكده فقه و حقوق
مجری سایت : شرکت سیگما